Menu nowe

wtorek, 23 stycznia 2018

Park Narodowy Teide - kolejka, bilety, szlaki i informacje praktyczne

Z perspektywy czasu to właśnie Park Narodowy Teide najbardziej utkwił mi w pamięci, co zresztą pewnie już wiecie, bo wspominałam o tym we wpisie, w którym prezentowałam moje TOP 3 miejsca, które musicie zobaczyć będąc na Teneryfie. Dziś opowiem o Parku Narodowym Teide trochę więcej - podrzucę kilka faktów i informacji praktycznych, wspomnę o cenach czy szlakach, a przede wszystkim pomęczę Was zdjęciami (chociaż uwierzcie mi - i tak bardzo się ograniczam!:) )


Park Narodowy Teide


Park Narodowy Teide - fakty i ciekawostki


Na terenie parku leży najwyższy szczyt całej Hiszpanii i zarazem najwyższy szczyt na jakiejkolwiek atlantyckiej wyspie - jest to Pico del Teide. To stratowulkan o wysokości 3718 m n.p.m. (od dna morza ok. 7500 m). Należy pamiętać, że jest to wulkan czynny, który wraz z otoczeniem tworzy obszar chroniony. Ostatni jego wybuch nastąpił w 1909 roku. Wcześniejsze erupcje (1704-1706) zniszczyły m.in. miejscowość Garachico, która jest chętnie odwiedzana przez turystów. Teide to trzeci najwyższy i najokazalszy wulkan na świecie. Jego wysokość pomagała żeglarzom - traktowali go jak latarnię morską.


Teide - fakty i ciekawostki

Stożek wulkanu wraz z otaczającą równiną tworzą tytułowy Park Narodowy Teide, który zajmuje 18 900 ha i jest tym samym piątym co do wielkości PN w Hiszpanii. W 2007 trafił na listę UNESCO.

Park Narodowy Teide - informacje praktyczne

Teide legenda, czyli siły zła*


Nazwa wulkanu wywodzi się z języka Guanczów, którzy byli pierwszymi mieszkańcami całych Wysp Kanaryjskich (Tide oznacza Piekielna Góra). Ludzie Ci uważali szczyt za siedlisko zła, a przede wszystkim za miejsce zamieszkania Guayoty - demona pod postacią czarnego psa. 

Z górą wiąże się też legenda mówiąca o tym, że Guayota porwał boga światła i przetrzymywał go pod wulkanem, co pogrążyło świat w ciemności. Guanczowie zwracali się o pomoc do najwyższego z bogów - Achamanao, który finalnie zwyciężył. Zatkał wylot krateru demonem i uwolnił boga światła. Od tej pory erupcja wulkanu była traktowana jako próba wydostania się Guayoty. Mieszkańcy rozpalali wtedy ogień, który miał go wystraszyć, a na co dzień nosili tam dary dla złych duchów.


*źródło volcanoteide.com oraz wikipedia


Teide - ciekawostki


Teleferico del Teide - dolna i górna stacja, bądź jak kto woli: kolejka na wulkan Teide 


Początkowa stacja kolejki na wulkan Teide znajduje się na wysokości 2356 m, a dojechać do niej bez problemu można autem - zarówno z północy jak i południa wyspy. Po drodze znajduje się wiele punktów widokowych i zatoczek, w których warto zatrzymać się na kilka zdjęć.


Park Naorodwy Teide - dojazdTeide - informacje praktyczne
Teide dojazd
Teide ciekawostki


Przy dolnej stacji kolejki Teleferico znajduje się bezpłatny parking z ponad 200 miejscami. Przede wszystkim w sezonie - powinniście liczyć się z tym, że być może będziecie musieli stanąć dość daleko od samych kas - wtedy czeka Was kawałek podejścia po asfalcie. My kilka razy krążyliśmy (uparłam się, że nie będę tak "daleko" szła, a co!) i udało się zaparkować praktycznie przy samym budynku. Poza kasami znajduje się tam też restauracja, kawiarnia, sklep czy toalety. Jest też miejsce, z którego roztacza się cudowny widok na Park.

Na "trasie" kursują dwie maszyny mieszczące po około 44 osoby. Kolejka wiezie nas na wysokość 3555 m, gdzie znajduje się taras widokowy La Rambleta w około 8 minut. Dalej nie jest to wierzchołek, jednak są tutaj trasy, które pozwalają podziwiać prezentujące się naszym oczom niebiańskie widoki (znajdujemy się ponad chmurami). Można też pokonać całość o własnych siłach nie korzystając z kolejki. Jak ktoś ma takie doświadczenie za sobą - dajcie znać, bo ciekawa jestem jak to wygląda w praktyce.


Kolejka na Teide

Przy stacji górnej znajduje się w zasadzie wyłącznie toaleta i budka telefoniczna. Właśnie tu swój początek mają trzy szlaki

Wjazd na Teide informacje praktyczne: kolejka, temperatura, zezwolenie, szlaki


Pamiętajcie - jeśli planujecie wjechać na górę kolejką - upewnijcie się, że tego dnia wagoniki kursują (wystarczy zadzwonić bądź sprawdzić to na ich stronie internetowej), bo w wietrzne dni i niekorzystną pogodę bywają one nieczynne. Normalnie kolejka kursuje w godzinach 9:00 - 16:00, ostatni zjazd jest o 16:50. Cena biletu w obie strony dla turystów to 27 EUR dorośli, 13,5 EUR dzieci, miejscowi zaś mają taniej.

Kolejną kwestią jest ubiór - jeśli zastanawiacie się "jak się ubrać na wulkan Teide" - nie dajcie się zwieść. Nawet gdy temperatura "na dole" to koło 30 stopni i jest piękne błękitne niebo i słońce - na wysokości ponad 3000 m n.p.m. może być chłodniej - bluza się przydaje. Dobrym pomysłem jest też posmarowanie twarzy kremem z filtrem UV.

Zwiedzamy Park Teide


Pico del Teide - zezwolenie na wejście na szczyt



Żeby wejść na wierzchołek należy mieć specjalne pozwolenie. Procedura jego uzyskania jest bezpłatna i wymaga w zasadzie wyłącznie dostępu do internetu, bo wszystko odbywa się online. Podobno wejście na szczyt jest krótkie, acz wyczerpujące (nie wiem, nie sprawdzałam, a opinie są różne - może ktoś, coś?). 

Skoro za darmo i może otrzymać je każdy to po co w ogóle ta "papierologia"? Z tego, co czytałam - chodzi o to, że na samą górę wpuszczana jest określona liczba turystów dziennie ze względu na bezpieczeństwo, ale przede wszystkim na ochronę przyrody.


Teide informacje


Park Narodowy Teide - szlaki


Tak jak wspominałam - z La Ramblety wiodą trzy szlaki:
  • szlak nr 10 - na krater Teide (tutaj potrzebujecie wspomnianego wcześniej pozwolenia);
  • szlak nr 11, którym podążyliśmy my. Wybór był przypadkowy - niezbyt się do tego przygotowywałam, po prostu poszłam przed siebie. Wiedzie on do punktu widokowego Mirador de la Fortaleza. Na oficjalnej stronie czas przejścia określony jest na 25 min, a poziom trudności jako średni. My poszliśmy jeszcze kawałek dalej;
  • szlak nr 12, którym kawałek przeszedł się C. - prowadzi do punktu widokowego Mirador Pico Viejo. Jego trudność i czas przejścia zbliżony jest do szlaku nr 11. 

Teide szlaki

Wulkan Teide

Teide - czy warto wjechać

Mapę wszystkich szlaków, które znajdują się na terenie Parku w formacie PDF możecie pobrać tutaj.


Podsumowanie


Tak, tak - to już koniec! :) Generalnie powodów, dla których chciałabym wrócić na Teneryfę jest mnóstwo - m.in. trekking w Masce czy góry Anaga, ale na tej liście jest też piesza wyprawa którymś ze szlaków w Parku Teide (i nie chodzi mi o ten prowadzący na krater, a raczej te, które nie wymagają dojścia do La Ramblety), bo naprawdę zakochałam się w tym miejscu. Zdecydowanie jest to "must visit" na Teneryfie.


Teneryfa - Teide

Park Narodowy Teide, Teneryfa


Tych, którzy planują wybrać się na właśnie tą Wyspę Kanaryjską po raz pierwszy i chcą dowiedzieć się czegoś więcej - zapraszam do wpisu Teneryfa - informacje praktyczne. 


Ściskam,

Dyrdymała

10 komentarzy:

  1. Jeszcze nigdy nie byłam na żadnej z wysp Kanaryjskich, ale mam nadzieję, że wszystko przede mną :) Chętnie zobaczę Teneryfę czy Lanzarote :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja mam zaliczoną Fuerteventurę i oczywiście Teneryfę - obie świetne :). Mam nadzieję, że uda mi się odwiedzić też kolejne z Wysp Kanaryjskich. Trzymam kciuki i za Ciebie - Teneryfa jest naprawdę cudowna.

      Usuń
  2. Odpowiedzi
    1. Oj tak, Park Teide zrobił na mnie mega wrażenie, ale i cała Teneryfa widokowo super :).

      Usuń
  3. Parę miesięcy temu wróciłam Z GC, a Teneryfa została mi może na ten rok. Z Twoich zdjęć i relacji widzę, że warto (Parki Narodowe to mój konik!). Pozdrowienia i do usłyszenia!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No jeśli Parki Narodowe to Twój konik to nie może Cię tam zabraknąć :)! Sądzę, że Ci się spodoba, a warto z pewnością. A jak wrażenia z GC?

      Usuń
  4. Teide i Teneryfa to moje marzenie, bo wulkany uwielbiam i jestem ciekawa jak wypadnie "Hiszpan' w porównaniu do włoskich gigantów :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Marzenia trzeba spełniać, więc mam nadzieję, że i Tobie się to uda! :) Szczególnie, że naprawdę warto - cała Teneryfa jest cudowna, aczkolwiek tak jak wspominałam - dla mnie Park Teide to nr 1.

      Usuń
  5. Super, tylko utwierdziłam się przekonaniu, że chcę to miejsce zobaczyć na własne oczy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ... i to mi się podoba! :) Teneryfa jest cudowna i na pewno będziecie zadowoleni z wyjazdu.

      Usuń